Posts by GlobalZero

    Hallo Yann,


    Interessantes TGV-Projekt.

    Daraus könnte man auch die PTT- Version mit weniger Fenster oder die alte Thalys-Version ableiten.

    Dagegen wäre die modernere RENFE/AVE- bzw. die neuere Thalys-Version oder die doppelstöckige Douplex-Version etwas anspruchvoller.

    Die FIAT-Drehgestelle hatte ich damals fuer ein anderes Projekt konstruiert, aber sie sollten in etwa kompatibel sein.


    Viel Erfolg bei der Umsetzung des TGV-Projekts.


    Gruss,


    Johannis

    Hello everyone,


    Two abstract figures (sitting loco driver and standing engineer) have been inserted pairwise into both cabs to bring more life to the action. Alternatively upon request some of the figures can be removed from either of the cabs having totally 16 possible choices. The shape of the figures will be improved later.


    Regards,


    Johannis

    Thanks again, Andrew.


    The links are extremely essential for the success of this project and I have already ordered the book you mentioned.

    Hopefully the Brexit doesn't cause extra customs trouble during delivery.


    Regards,


    Johannis

    Thanks, Andrew,


    I am very grateful for so many beautiful photographs. I can imagine it was an interesting visit at the British railway museum. Surely those pictures will help improving this project to elevate the O gauge model on a higher detailing level. At this moment I am working on the cab interior (instruments and figures) and the engine room (to see how to mount the DCC-board and the smoke unit). For the human figures I have several possible choices (with or without sitting driver on one or both sides, with or without standing machinist in same or opposite cab), but I haven't decided yet. Later I will get back to the external details of the outer body shell as depicted on the above photographs.


    Regards,


    Johannis

    Hi again,


    Just for comparison are here depicted the small size Class 28 from Hornby Dublo in OO scale and from Rapido Trains in N scale.



    The air pressure tubes and piping in general under the frame will be done out of copper wire.

    The first samples of 3D printed parts for the O scale model are on the way.


    Regards,


    Johannis

    Hi everyone,


    After a short summer break we are back again to present the preliminary bogies of the BR Class 28. Each side (front and rear) have different amount of wheelsets (3- and 2-axle bogies). Therefore I had to design two differently shaped truckframes (almost Tri-Mount & Alco-style from the early diesel era) with bearing covers, spiral spring suspensions and sandboxes. The bogies are still in pre-mature state, because the triple wheelsets don't run easily on narrow curved tracks, which must be tested. More project updates later to come...


    Regards,


    Johannis

    Hallo Bernd (und andere Gießereifachleute),


    Dumme Fragen zum Gießverfahren:

    Wieviel Gießformen können aus einem einzigen Urmodell gemacht werden?

    Wieviel Gußteile können aus einer einzigen Gießform produziert werden?

    Wieviel Verschleiß gibt es beim Urmodell und bei der Gießform, der die Kosten erhöht, und ist es abhängig vom Material (Silikon, Harz, usw.)?


    Jede fachliche Antwort hilft zum Verständnis dieser komplexen Fertigung.


    Gruß,


    Johannis

    Hallo Leute,


    Um das Sommerloch während der Hitzewelle zu überbrücken, habe ich hier zwei Alternativen für Plattenverbindungen, links die vereinfachte "quick 'n dirty" Methode für die faulen Konstrukteure und rechts die systematische für die Perfektionisten, optisch im Ergebnis kein Unterschied, nur in der Codezeilenlänge.


    Vereinfachte Plattenverbindung


    Systematische Plattenverbindung


    Viel Spaß beim Ausprobieren und beim Optimieren.


    Gruß,


    Johannis

    ...Die Vorfreude war schon recht groß, leider folgte während des Auspackens auch gleich die Ernüchterung....


    Den Fotos zu beurteilen, wurde die STL-Datei im Slicer 45 Grad um die Y-Achse gedreht (vielleicht auch um die X-Achse gedreht, aber es gibt kein Foto von der Stirnseite), um optimale Oberflächenqualität zu erreichen und dannach evtl. 3D-Resin-gedruckt. Vielleicht wäre ein Filler-Spray (wie bei Autoblechgrundierung) als Nachbearbeitung nötig, um die Diagonallinien zu verdecken, bevor die Vakuum-Negativformen gegossen werden. Aber alles nur Spekulation, jeder macht es anders, denn es ist eine Frage der Stueckzahlen, des Kosten/Preis- bzw. Aufwand/Nutzen-Verhältnisses und des gewählten Fertigungsverfahrens.


    Hier einige Alternativen als Anregung fuer niedrige oder höhere Stueckzahlen:

    Produktionsbeispiel 1

    Produktionsbeispiel 2

    Produktionsbeispiel 3


    Gruss,


    Johannis

    Hi again,


    I tried to shape the interior by embedding support structures for the assembly of a possibly segmented body shell and for the mounting of the frame with bogies and tanks hanging below...everything still in progress...


    Regards,


    Johannis

    Hallo Leute,


    Die nicht so ernst zu nehmende Motorisierungssimulation mit Hilfe von LEGO-Technic-Bausteinen als hypothetische Hybridlösung mit mehr oder weniger Zufriedenheit ist nun erledigt. Der Drehgestell- und Achsabstand wurde mit einigen Toleranzabweichungen und unter Einschränkungen wegen der LEGO-Geometrie so weit wie möglich eingehalten. Für dieses Experiment wurden schnell einige dünne Radscheiben 3D-gedruckt und der Null-Spurweite an den Technic-Achsen angepaßt. Die Gelenkwellen helfen in den großen Kurvenradien und den schlanken Weichen etwas aus. Der IR-Empfänger für die Fernsteuerung wurde absichtlich weg gelassen. Für die Bewegungs- bzw. Kraftübertragung und Über-/Untersetzung wurden mehrere Kombination mit Kegel- und Zahnrädern ausprobiert. Der Motor war für hohe Beanspruchung einfach zu schwach, die Plastikteile verschleißempfindlich und der Batterieblock übermässig massiv. Das Endergebnis unter Anwendung von kostengünstigen Materialien war zu erwaren, wobei zusätzliche Motoren den Getriebemechanismus noch mehr verkomplizieren würden. Nach den Sommerferien probiere ich es mit handelsüblichen robusteren Komponenten in unterschiedlichen Konstellationen.


    Gruß,


    Johannis

    Hi everybody,


    Here is the Y-shaped channel connecting both exhaust chimneys to the smoke unit to be installed where the fluid drops (Seuthe?) are supposed to drain down and the smoke clouds to climb up.



    Have a nice Midsummer weekend.


    Regards,


    Johannis

    Hello everybody,


    Most of the exterior bodyshell details have been added, but don't mind about the imperfections, I will fix them later.

    Concerning the roof details there are some minor and major differences while comparing a vintage OO scale Hornby Dublo model against a new N scale Rapido model. For example on the roof of the Rapido Class 28 model the twin chimneys for the smoke exhaust are not in parallel position. In other cases there are more or less rivets in various roof positions. Probably on some of the locomotives had been engineered modifications during their life-time at the maintenance workshop.


    Regards,


    Johannis

    Hello again,


    Probably I have to make my own vintage bumpers with elliptic bumper heads and integrated bumper bases embedding spiral springs to be fastened with nuts and washers on the inner side of the body shell. This concept must be proof-tested.


    Regards,


    Johannis

    Thanks for the correction comments.


    The next version will be improved in many aspects.

    The front doors will be reshaped. All doors will be fixed in closed position to reduce costs.


    About the fan with rather small diameter I will make two versions, one with integrated coarse grid and...

    ...one without any grid for allowing to be attached a photo-etched grid from a suitable military etch kits.

    Initially there will be only a simplified static impeller with 6 blades (still to be checked if the prototype had 3, 5 or 7 blades), but to have a rotating impeller would be rather complicated and costly.


    BTW, recently I purchased a BR Class 08 shunter and I liked the flexible brake hoses made of rubber material by Dapol.


    Regards,


    Johannis